Amortyzator jest mechanizmem, którego celem jest przechwycenie i rozproszenie nadmiaru energii w naszym samochodzie. Narzędzie jest używane w celu zabezpieczenia układu mechanicznego.

W samochodach osobowych amortyzatory  są stosowane w celu zapobiegania podbicia oderwaniu koła od drogi. To właśnie amortyzator sprawia, że koło nie odrywa się od gruntu. Dzięki temu mamy możliwość zarówno łatwiejszego kierowania pojazdem jak i skuteczniejszego hamowania.  Jest to dowód na to, że amortyzatory są gwarantem naszej bezpiecznej i komfortowej jazdy.

Jest kilka rodzajów amortyzatorów:

  • hydrauliczne
  • pneumatyczne
  • hydropneumatyczne
  • magnetyczne
  • elektromagnetyczne
  • cierne
  • powietrzne
  • elastomerowe
  • sprężynowe
  • gumowe

Jednym z najbardziej istotnych rodzajów jest amortyzator hydrauliczny. Montowany jest wewnątrz samochodu. Jego zadaniem jest tłumienie ruchu tłoka wewnątrz cylindra wypełnionego cieczą.

Amortyzator magnetyczny należy zdecydowanie do bardziej nowoczesnych tego typu narzędzi. Jego konstrukcja jest pozbawiona tradycyjnych zaworków przepływowych. Ponadto, zagłuszanie ruchu tłoka jest uzależnione od wartości prądu sterującego.

Popularnym i jednocześnie jednym z najstarszych typów jest amortyzator sprężynowy. Zastosowanie do dnia dzisiejszego znajduje w rowerach.

Ogólnie w pojazdach: zarówno rowerach, motocyklach jak i samochodach amortyzatory stosuje się w celu zmniejszenia kołysania resorowanego nadwozia. Jest to ich główne zadanie, bo dzięki niemu zapewniają bezpieczeństwo użytkownikom pojazdu. Amortyzatory jednak trzeba często kontrolować. Warto w tym celu odwiedzić mechanika, który sprawdzi stan techniczny amortyzatora. Badanie amortyzatora polega na wprowadzeniu koła w drgania o określonej amplitudzie i pomiar czasu w jakim koło styka się z powierzchnią. Współczynnik procentowy takiego kontaktu, jest wykładnią do oceny możliwości tłumiących amortyzatora. Ważne jest, aby takie badanie zostało przeprowadzone przez fachowca. Kierowco! Jeśli nie jesteś specjalistą w tej dziedzinie, nie podejmuj się działania. Możesz zaszkodzić nie tylko amortyzatorowi, ale i swojemu samochodowi.

Aby amortyzatory służyły nam długo i pomyślnie musimy pamiętać o kilku prostych zasadach:

  1. Wymieniając amortyzator należy również wymienić osłony i odboje. Dlaczego? Piasek i zanieczyszczenia dostające się w trakcie eksploatacji w elementy gumowe, potrafi bardzo szybko zniszczyć powierzchnię tłoczyska amortyzatora i doprowadzić do jego nieszczelności a w rezultacie, do utraty tłumienia.
  2. Nie powinniśmy dopuścić do sytuacji, w której nadmiernie przeciążymy samochód. Części naszego pojazdu są zaprojektowane na określone obciążenia i musimy o tym pamiętać
  3. Wybór marki jest bardzo ważny. Należy sugerować się w tym wypadku najważniejszym czynnikiem, czyli naszym samochodem. W tej kwestii warto wziąć pod uwagę wiek i zużycie pojazdu.

Najbardziej znani producenci amortyzatorów to: Sachs, Kayaba i Monroe. Niewątpliwie mają oni najlepsze opinie wśród samych producentów ale i użytkowników aut. Jeżeli sami nie potrafimy ich precyzyjnie dobrać amortyzatora do swojego samochodu, powinniśmy się zwrócić o pomoc do fachowców z branży motoryzacyjnej. Pomimo łudzącego podobieństwa amortyzatory będą różne dla konkretnych marek.

Część do kupienia w: http://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/amortyzatory,100121.html

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Dodał: , w Części, Układ zawieszenia. Dnia 31 grudnia 2012