Układ hamulcowy jest niezwykle istotny w naszym samochodzie. Nawet najlepszy silnik ani komfortowe wnętrze pojazdu nie zapewnią nam najważniejszego- bezpieczeństwa. To właśnie hamulce dbają o to, abyśmy cali i zdrowi dojechali na wskazane miejsce. Zarówno dobór jak i serwisowanie elementów układu hamulcowego jest bardzo ważne.

Same hamulce oprócz tarczy zawierają klocki hamulcowe. To właśnie one zużywają się dość często. Ważną informacją jest to, że nie ma konieczności wymiany obu elementów jednocześnie- chyba, że zużyły się i tarcze i klocki. Jako, że ze sobą współpracują nie mogą zostać wybrane przypadkowo.

Na rynku motoryzacyjnym jest spory wybór klocków hamulcowych. Do czołowych producentów należą Brembo czy TRW. Japońskie wiodące marki to Versah i  Kashiyama. Wiele klocków można znaleźć również na rynku części zamiennych. Ze względu na ważną funkcję, jaką pełnią klocki hamulcowe nie powinno się kupować najtańszych produktów. Na bezpieczeństwie lepiej nie oszczędzać.

Wszystkie klocki hamulcowe powinny posiadać homologację ECE R90. Jest to uwarunkowane prawnie. Orzeczenie o homologacji znajduje się na opakowaniu oraz na tylnej części klocka hamulcowego. Norma ta nie jest aż tak surowa, dlatego wiele kierowców ją respektuje.

Wybór klocków hamulcowych powinien być uzależniony od tego, czym i jak jeździmy. W przypadku częstych podróży autostradami najlepiej wybrać produkty z najwyższego segmentu. Klocki muszą być odpowiednio dopasowane do tarcz hamulcowych. Ich zły wybór może nieść poważne konsekwencje. Użycie zbyt miękkich klocków do tarcz wyprodukowanych z twardych stopów może spowodować znaczne obniżenie efektywności hamowania. Ponadto szybsze zużycie klocków może wywołać piski w silniku. Warto zadbać o to, aby tarcze i klocki hamulcowe miały jednego producenta. Wówczas unikniemy przykrych niespodzianek związanych z układem hamulcowym.

Należy wiedzieć, że dobrej jakości klocki to takie, które posiadają specjalną warstwę pomiędzy płytką nośną a materiałem ciernym. Jej zadaniem jest  tłumienie drgania oraz wzmacnia dodatkowo połączenia między płytką a okładziną. Warto dowiedzieć się jaki konkretnie system hamulcowy zostanie zastosowany w naszym samochodzie. Dlaczego jest to takie istotne? Może być tak, że w obrębie jednego modelu występują różne systemy, do których to pasują zupełnie różne klocki.

Przy wymianie klocków hamulcowych należy przyjrzeć się stanowi tarcz. Dopuszczalne są niewielkie rowki obwodowe, ale już różne jej grubości na jednej średnicy powinny być wyrównywane w wyspecjalizowanym serwisie. O stan techniczny powinien zadbać mechanik, choć wymiana klocków nie należy do najtrudniejszych. Należy pamiętać o regularnym serwisowaniu układu hamulcowego. Lepiej systematycznie wymieniać jego elementy niż dopuścić do sytuacji, w której nie zdążymy zahamować.

Dobrej jakości klocki możecie znaleźć w: http://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/klocki-hamulcowe,100030.html

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Dodał: , w Części, Układ hamulcowy. Dnia 31 grudnia 2012