Koła dwumasowe to nowy wynalazek. Jego prekursorem było koło zamachowe, zwykłe i w porównaniu do koła dwumasowego dużo mniej skomplikowane. Co spowodowało powstanie koła dwumasowego? Coraz wyższe momenty obrotowe silników w dolnych zakresach. Wynalazek ten jest potocznie nazywany dwumasą.

Dwumasowe koła zamachowe, bo tak brzmi ich pełna nazwa są stosowane najczęściej w silnikach spalinowych czterocylindrowych. Cykle pracy poszczególnych cylindrów wypełniają niemal całkowicie czas pracy silnika. Takie silniki nie wymagają ciężkiego koła zamachowego do podtrzymania ciągłości ruchu silnika, ale w trakcie cyklu pracy energia nie jest dostarczana równomiernie. Redukcja masy koła zamachowego prowadzi do dużych wibracji na małych obrotach silnika. Wibracje te przenoszą się na skrzynię biegów i powodują jej przyspieszone zużycie. Ponadto, silnik ze zbyt lekkim kołem zamachowym może się zatrzymywać przy szybszym puszczeniu sprzęgła. Aby zapobiec tym zjawiskom stosuje się właśnie koła zamachowe dwumasowe. Dlaczego? Składają się one z dwóch lżejszych kół zamachowych połączonych tłumikiem drgań skrętnych. Jedno z kół zespolone jest z silnikiem, drugie ze skrzynią biegów, zaś elementy sprężyste tłumika drgań zapobiegają przenoszeniu wibracji z silnika na skrzynię biegów.

Dzięki zastosowaniu dwumasowego koła zamachowego zmniejszają się drgania na małych obrotach silnika, zostaje również zmniejszone szarpnięcie w momencie załączania sprzęgła. Ponadto, koło dwumasowe pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa.

Do niewątpliwych zalet kół zamachowych należy również wydłużanie życia skrzyni biegów i synchronizatorów. Plusem jest też zmniejszenie opóźnienia przy dodawaniu gazu. Jest to jednak dużo droższe rozwiązanie od tradycyjnego.

Czy ten wynalazek ma wady? Niestety tak. Często koła dwumasowe okazują się awaryjne dla naszego samochodu. Jest to spowodowane tłumikiem drgań skrętych. Zwykłe koło zamachowe ma tylko jeden element, więc niewiele może się w nim popsuć. Chociaż koło dwumasowe wygląda z zewnątrz bardzo podobnie to znacząco różni się środkiem. We wspomnianym tłumiku mamy już więcej elementów, które często nie zawsze współpracują jak należy. Tłumik łączy osiowo dwie części dwumasowego koła zamachowego, które mogą się obracać względem siebie nawet o 80 stopni.

Koło zamachowe odgrywa rolę nośnika energii służącego do wykonania suwów pomocniczych silnika. Podczas czterech suwów tylko do jednego dostarczana jest energia – do suwu pracy. O ile w suwie ssania i wydechu opory nie są szczególnie duże, to w suwie sprężania tracone jest nieco więcej energii. Do zapobiegania wytracaniu prędkości obrotowej służy właśnie koło zamachowe, które dzięki swojej prędkości wirowania usprawnia pracę silnika. Stosowanie dwumasowych kół zamachowych nie należy do najbardziej ekonomicznych.

W 2006 roku przeprowadzono badania na obecność dwumasowych kół zamachowych.  Udowodniono, że co czwarty samochód w Europie posiada koła dwumasowe.

Szukasz dobrej jakości kół dwumasowych? Zapraszamy na: http://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/kolo-zamachowe,100057.html

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
Dodał: , w Części, Części silnikowe. Dnia 31 grudnia 2012