Mitsubishi to koncern założony w październiku 1870 roku jako przedsiębiorstwo transportowe. Pierwszy seryjnie produkowany samochód został wypuszczony przez japońskiego producenta dopiero niemal 50 lat później. Było to Mitsubishi A wzorowane na Fiacie Zero, które zostało pierwszym seryjnie produkowanym samochodem w Japonii. Nazwa Mitsubishi z języka japońskiego oznacza „trzy diamenty”, do czego odnosi się logo koncernu.

Założycielem firmy Mitsubishi był Yataro Iwasaki. W początkowych miesiącach działalności współwłaścicielem przedsiębiorstwa był potężny klan Tosa, aż do lipca 1871. Obalenie rządów klanu umożliwiła Iwasakiemu uzyskać niezależność. W 1873 roku nazwa firmy została przekształcona w Mitsubishi Shokai. W kolejnych latach Mitsubishi prężnie rozwijało się i poza głównym obszarem działania jakim była żegluga zajęto się również między innymi remontowaniem statków w Jokohamie oraz dowożeniem ludzi do Szanghaju.

Śmierć właściciela firmy zapoczątkowała szereg zmian. Stery nad Mitsubishi przejął brat Yataro – Yanosuke. Wprowadził on nowoczesne metody zarządzania znane dotąd z krajów zachodnich. Od początku kształcił swojego syna pod kątem przejęcia prezesury, jednak dopiero wnuk Yanosuke – Koyata przestawił japońskie przedsiębiorstwo na produkcję samochodów. Nastąpiło to w 1917 roku, a pierwszy model Mitsubishi został oznaczony pierwszą literą alfabetu – A. Model wzorowano na Fiacie Zero, a światło dzienne samochodu spod znaku trzech diamentów ujrzało zaledwie 22 egzemplarze. Pracownicy oraz szefowie Mitsubishi nie byli jednak całkowitymi żółtodziobami w tematyce motoryzacyjnej, gdyż wcześniej eksportowano części zamienne z logiem koncernu na rynek amerykański.

Precyzyjne zabiegi, ręczna produkcja wielu elementów oraz drogie elementy użyte przy produkcji Mitsubishi A sprawiły, że samochód nie należał do tanich. Niewielkie zainteresowanie wywołane wokół samochodu sprawiło, że szefostwo japońskiego koncernu postanowiło zrobić kilkanaście lat przestoju zanim zaprezentowano kolejny samochód. W międzyczasie inżynierowie Mitsubishi intensywnie pracowali nad stworzeniem jak najdoskonalszych części, w które może zostać zaopatrzony najnowszy model koncernu. Efektem ich działań było wypuszczenie pierwszego japońskiego silnika diesla, które nastąpiło w 1931 roku.

Intensywny rozwój marki, która wówczas tworzyła między innymi ciężarówki i samoloty zatrzymała Druga Wojna Światowa. Po tym wydarzeniu decyzją koalicji alianckiej Mitsubishi zostało podzielone na… 139 mniejszych przedsiębiorstw, co z pewnością nie ułatwiało sprawnej organizacji. W kolejnych latach Mitsubishi rozpoczęło produkcję głównie praktycznych pojazdów. Tuż po wojnie światło dzienne ujrzał skuter C10 Silver Pigeon, który cieszył się ogromnym zainteresowaniem pośród kierowców głównie dzięki niewielkim kosztom eksploatacji oraz banalnie prostej konstrukcji, która była niezawodna, łatwa w obsłudze i naprawie. Nic nie wskazywało na to, że Mitsubishi w kolejnych latach stworzy solidny samochód osobowy. Jedną z głównych przyczyn takiego zachowania szefostwa japońskiego koncernu były spore braki benzyny, które dotknęły wówczas nie tylko Japonię.

Przełomowym wydarzeniem w historii przedsiębiorstwa okazał się debiut modelu Henry J w 1951 roku. To małe amerykańskie auto tworzone było w East Japan Heavy-Industries, czyli części koncernu Mitsubishi. Auto produkowane było przez okres trzech lat i w tym czasie zdążyło przekonać szefostwo japońskiego koncernu do zaangażowania się w tworzenie samochodów osobowych. Jeszcze w tym samym roku Mitsubishi podpisało umowę z Willysem, co pięć lat później umożliwiło zostanie największym na świecie producentem samochodów Jeepa. Dziewięć lat później miał miejsce debiut Mitsubishi 500, które było dowodem na przeniesienie panującej mody z Europy na rynek japoński. Mitsubishi 500 pod maską było wyposażone w silnik o pojemności skokowej równiej 500 centymetrom sześciennym, generowało moc z rzędu 20 koni mechanicznych, a kosztowało równowartość 390 tysięcy jenów. Rok później powstała ulepszona wersja 500 wyposażona w lepszą jednostkę napędową. Model ten przyniósł pierwszy motoryzacyjny sukces w historii Mitsubishi wygrywając wyścig Macau Grand Prix.

Od tego momentu szefostwo japońskiego koncernu uwierzyło w siłę samochodów osobowych i sportowych. Wiele generacji Lancerów odnosiło sukcesy w rajdach motoryzacyjnych, a o sile koncernu stanowi popularność takich modelów jak np. Pajero, Colt czy Galant, które w milionowych nakładach zostały sprzedane na całym świecie.