Jest niewątpliwie jednym z najważniejszych mechanizmów w silniku naszego pojazdu. Rozrząd, a właściwie komplet do jego napędu należy wymieniać regularnie. Brak systematyczności w tym działaniu może prowadzić do poważnych awarii w silniku samochodu. Aby silnik pracował prawidłowo muszą się otwierać zawory, które wpuszczają mieszankę paliwowo-powietrzną. Po pracy jaką wykonają, spaliny powinny wydostać się przez kolejne zawory. Czas otwarcia zaworów jest ściśle określony. W samochodach ten proces odbywa się poprzez pasek albo łańcuch rozrządu. Są to elementy, które mają za zadanie  przekazywanie napędu z wału korbowego na wałki rozrządu.

Paski są dużo bardziej popularnym rozwiązaniem wśród kierowców. Szacuje się, że obecnie trzy czwarte jeżdżących po naszych drogach samochodów wyposażonych jest w paski rozrządu. Powody są proste: paski są tańsze, lżejsze i pracują znacznie ciszej, co jest istotne z punktu widzenia komfortu. Wszystko jednak zależy od producenta. Czasami to łańcuch okazuje się korzystniejszą opcją. Są pojazdy, w których paski wytrzymują nawet 10 lat. Wiele zależy oczywiście od przebytych kilometrów. Warto wiedzieć, że im auto jest w starszych samochodach dobrze jest skracać te przebiegi. Łańcuchy czasami wytrzymują przez cały okres eksploatacji samochodu, choć wszystko zależy od danego modelu. Są takie, gdzie po kilkuset tysiącach kilometrów też zalecana jest ich wymiana wraz z kołami zębatymi. Częściej wymienia się jednak elementy napinające oraz prowadzące łańcuch.

Masz zamiar wymienić pasek w rozrządzie swojego samochodu? Koniecznie pamiętaj o elementach uzupełniających, czyli : rolkach prowadzących, uszczelniaczach wałków rozrządu i wału korbowego oraz rolkach napinających.

Podobnie jak przy wymianie innych elementów naszego silnika, również w przypadku zmiany zużytych części rozrządu należy pilnować terminów. Utrudnieniem jest fakt, że w przypadku rozrządu nie da się sprawdzić jego stanu. Nie jest też  tak, że wystarczy przyjechać do warsztatu, a mechanik oceni wzrokowo lub poprzez badanie, czy powinniśmy coś wymieniać. Co w takim razie trzeba zrobić, aby zadbać o idealny stan swojego rozrządu? Po prostu trzymać się zaleceń producenta pojazdu i oczywiście co jakiś  czas być przygotowanym na wydatek.

Jeżeli jesteśmy posiadaczami starszego samochodu, przy wymianie rozrządu trzeba zadbać o to, by mechanik sprawdził czy z silnika nie ma wydobywają się wycieki oleju. Jest to częsty objaw przy kilkunastoletnich pojazdach.  Przy takim serwisie trzeba  zwrócić szczególna uwagę na  uszczelniacze wałków.

Wymiana kompletu do napędu rozrządu kosztuje  od około 300 zł. Jest to jednak cena dla komercyjnych producentów . W markach niszowych te elementy są dużo droższe- skomplikowane konstrukcje silnikowe to znacznie wyższe koszty, wynoszące ponad 1000 czy 1500 zł.  O tym, że nasz rozrząd domaga się serwisu poznamy głównie po zgrzytaniu silnika podczas odpalania pojazdu.

Na pewno warto zapoznać się z ofertą sklepu: http://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/zestaw-paska-rozrzadu,100453.html

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Rozrząd kompletny, 10.0 out of 10 based on 1 rating
Dodał: , w Części, Części silnikowe. Dnia 31 grudnia 2012