Pierwszym doświadczeniem motoryzacyjnym japońskiego koncernu był rok 1933, gdy oficjalnie zaprezentowano sześciocylindrowy silnik spalinowy o pojemności 3,3 litra. Natomiast pierwszym samochodem, który trafił do produkcji z logo Toyoty był model A1 – miało to miejsce w 1935 roku. Prezentacja samochodu ułatwiła dynamiczny rozwój firmy, który został zatrzymany dopiero pod koniec lat 40 wraz z nadejściem kryzysu gospodarczego. W pewnym momencie Toyota stała w obliczu poważnych tarapatów finansowych, ale wraz z końcem kryzysu gospodarczego zarówno japońska motoryzacja jak i Toyota zaczęły notować powolny wzrost.
W 1951 roku miał miejsce debiut Toyoty BJ, czyli auta terenowego, które dało początek słynnej serii Land Cruiser. W 1964 roku Toyota wybudowała pierwsze przedstawicielstwo poza granicami Japonii – w Danii. Dwa lata później miało miejsce niezwykle ważne wydarzenie w historii japońskiego koncernu – zadebiutowała wówczas pierwsza Toyota Corolla (E10). Jest to jedna z najpopularniejszych, o ile nie najpopularniejsza seria hatchbacków w historii motoryzacji. Aktualnie produkowana jest już dziesiąta generacja Toyoty Corolli, a łącznie na całym świecie wyprodukowano ponad 30 milionów egzemplarzy wszystkich generacji.
Końcem lat 90 Toyota postanowiła wkroczyć na rynek aut ekologicznych. Pierwszym podejściem było stworzenie i zaprezentowanie w 1997 roku Toyoty Prius – hybrydowego samochodu zasilanego silnikiem spalinowym (1,5 litra 58 KM) oraz elektrycznym (40 KM). Auto w chwili debiutu było drogie, jednak poprzez „modę” na ekologię przypadło do gustu wielu gwiazd (głównie aktorów), przez co odniosło spory sukces marketingowy. W 1999 roku Toyota była w stanie sprzedawać 4,5 miliona samochodów rocznie na wszystkich kontynentach.