Nasze samochody są współcześnie bardzo skomplikowanymi urządzeniami nie tylko mechanicznymi, ale i elektronicznymi. Dba się o wymianę opon, czystość auta, aktualizowane oprogramowanie w komputerze pokładowym czystość silnika i jego wydajność. Czy to wystarczy?
O czym warto pamiętać?
Niestety czasem zapomina się o małych, ale istotnych szczegółach takich jak czujnik w układzie wydechowym. Czujnik ten ma istotny wpływ na jakość i proporcje mieszkanki powietrzno-paliwowej, dostającej się do komory spalania, jak i na strukturę powstających spalin.
Sonda lambda – mały, ważny element
O sondzie lambda wie chyba każdy użytkownik samochodu osobowego. Jedną z pierwszych rzeczy, która może nam wskazywać, że powstał problem z jej właściwym działaniem, jest wyraźny spadek mocy samochodu. Lecz nie tylko. Kolejną rzeczą, najbardziej odczuwalną może być wyraźnie zwiększone spalanie. Nie musi to czasem dotyczyć spalania na trasie. Dotknięte może być funkcjonowanie silnika na niższych biegach w mieście. Jest tak dlatego, że sonda lambda jest niezwykle wrażliwym urządzeniem elektronicznym. Jej odczyt sugeruje mikrokomputerowi samochodu, jaka powinna proporcja mieszkanki paliwa i powietrza dla komory spalania. Awaria więc spowoduje wtłaczanie na przykład zbyt dużej ilości paliwa albo zbyt dużej ilości powietrza.
Ma to swoje niebezpieczne konsekwencje, bo przegrzany układ wydechowy, może doprowadzić do naruszenia właściwego działania lub permanentnego uszkodzenia innych elementów auta. Nie tylko czujnika sondy. Na przykład reaktor katalityczny może w ten sposób ulec przepaleniu, a to samo w sobie może spowodować ogień w podwoziu. To bardzo niebezpieczne zjawisko. Inne czynniki, które mogą uszkodzić czujnik układu wydechowego to tanie, niskiej jakości paliwo, oraz powierzchnia, po jakiej się poruszamy. Pamiętajmy, że na sondę lambda będą miały wpływ takie czynniki jak uszkodzenia mechaniczne, substancje chemiczne, oraz temperatury.
Dobre czujniki układu wydechowego
Z tego powodu urządzenie to powinno być kontrolowane regularnie i poleca się sprawdzanie jakości ich działania w serwisach mniej więcej co trzydzieści tysięcy kilometrów. Co prawda większość serwisów zaleca sprawdzanie czujnika co około siedemdziesiąt tysięcy kilometrów, ale mądry Polak przed szkodą. Polecane sondy lambda, znajdują się już w przedziale cenowym między stoma a czterystoma złotymi. Warto przeszukać internet w celu przeczytania opinii o danym produkcie. To uchroni nas przed przepłaceniem albo przed nieudanym zakupem.