Mazda to japoński producent samochodowy z główną siedzibą w mieście Hiroshima w Japonii.
Historia koncernu zaczyna się w 1920 roku, gdy Jujiro Matsuda wspólnie z grupą współpracowników postanowił założyć firmę Toyo Cork Kogyo. Na samym początku zyski przedsiębiorstwa opierały się o produkcję obrabiarek, lecz w niedługim czasie ruszyły prace nad pierwszym samochodem. Już w 11 lat od momentu założenia przedsiębiorstwa ruszyła seryjna produkcja pojazdów. Były to małe, trójkołowce nazwane Mazda-Go. Cała konstrukcja była na tyle udana, że zdecydowano się na import tych pojazdów do Chin.
W 1934 roku firma zmieniła nazwę na Mazda. Oficjalnie nie udało się ustalić skąd pomysł na taką nazwę. Niektórzy twierdzili, że wzięła się ona od starożytnego bóstwa – Ahura-Mazdy. Inni są zdania, iż nazwa została nadana na cześć założyciela – Jujiro Matsudy, którego nazwisko wypowiadało się bardzo podobnie. W tym samym roku stworzono nowe logo Mazdy.
Dwa lata później Mazda zmieniła swój wizerunek. Zdecydowano się wówczas wdrożyć nowy znak towarowy o nazwie Flying-M. Nawiązywał on do takich wartości jak zwinność, szybkość i wydajność, które według założyciela miały wznieć markę na szczyty popularności. Pierwsze prototypy samochodów osobowych zaczęły powstawać w 1940 roku, jednak prace wstrzymano w związku z wybuchem Drugiej Wojny Światowej. Z kolei dokładnie 6 sierpnia 1945 roku, czyli w datę zrzucenia bomby atomowej na Hiroszimę zniszczeniu uległa połowa fabryki Mazdy.
Wyjątkowo ważną datą w historii koncernu był rok 1960. Zdecydowano się wówczas na prezentację innowacyjnego modelu nazwanego Mazdą R360. Był to pierwszy, czterokołowy pojazd zaprezentowany przez japoński koncern. Niespełna rok później w związku z wykupieniem licencji na silniki Wankla od niemieckiej firmy NSU Motorenwerke AG Japończycy postanowili poświęcić wiele godzin badań nad tym rozwiązaniem. Już wówczas Mazda była jedynym japońskim producentem samochodów oferującym trzy różne rodzaje silników. W 1963 roku Mazda świętowała wyprodukowanie milionowego pojazdu. Dziewięć lat później liczba ta wynosiła już pięć milionów.
Mazda jest jedynym japońskim producentem, który odniósł zwycięstwo w prestiżowym 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Stało się tak za sprawą prototypu 787B, którego karoseria była wykonana z włókna węglowego. W 2002 roku Mazda przyjęła nową filozofię nazwaną „zoom-zoom”. Nawiązuje ona do przyjemności z jazdy. W 2007 roku, gdy japoński koncern postanowił znacznie obniżyć spalanie w swoich samochodach filozofia w trosce o dobro środowiska została przekształcona w „zrównoważony zoom-zoom”. W 2008 roku Mazda otworzyła swoje przedstawicielstwo na terenie Polski – w Warszawie. Do 2011 roku łączna sprzedaż Mazd w Polsce wyniosła 10 tys. nowych egzemplarzy.