Z pozoru proste zadanie może znacznie się skomplikować jeśli nie znamy dokładnych zaleceń producenta silnika w zakresie doboru odpowiednich parametrów oleju. Jak odczytać oznaczenia znajdujące się na opakowaniu wybranego przez nas produktu? Zapraszamy do zapoznania się z naszą prostą instrukcją!
Klasa lepkości
W telegraficznym skrócie – lepkość oznacza konsystencję oleju. Im mniejsza jest lepkość, tym olej będzie bardziej płynny. Aby producenci i kupujący mieli określony punkt odniesienia powstała skala o przedziale od 0 do 60. Opracowana została przez Society of Automotive Engineers, czyli Stowarzyszenie inżynierów amerykańskiego przemysłu samochodowego i wyraża lepkość oleju silnikowego. 0 to olej o niskiej lepkości, 60 – olej jest bardzo gęsty.
Jak odczytać oznaczenie klasy lepkości?
Opisywana jest ona zawsze za pomocą ciągu znaków, wyglądającego mniej więcej tak, np. 5W30, 10W40 lub inne. Pierwsza liczba, znajdująca się przed W oznacza klasę lepkości w niskich temperaturach. Im jest mniejsza, tym olej będzie lepszy w temperaturach poniżej 0. Jest to kluczowe dla wrażliwych silników, które eksploatowane są w ekstremalnych warunkach zimowych. Zbyt gęsty olej nie będzie dobrze smarował wnętrza naszego silnika. Analogicznie działa druga liczba, znajdująca się tuż po literze W. Opisuje ona lepkość danego oleju w wysokich temperaturach. Niska lepkość sprawia, że w wysokich temperaturach olej staje się bardziej płynny, a przez to lepiej dociera we wszystkie zakamarki bloku silnika.
Specyfikacje jakościowe olejów samochodowych
Obecnie stosowane są dwie najpopularniejsze specyfikacje jakościowe dla olejów samochodowych. Są to API (Amerykański Instytut Naftowy) lub ACEA (Zrzeszenie Europejskich Producentów Pojazdów). Specyfikacja API wyrażana jest za pomocą symbolu składającego się z dwóch liter. Pierwsza z nich określa rodzaj paliwa, natomiast druga (A-F) opisuje jakość oleju. Podobnie jest w określaniu jakości za pomocą specyfikacji ACEA. Tam rodzaj paliwa zasilającego silnik również jest oznaczany przy pomocy litery, natomiast jakość przez liczbę. Kupując wybrany olej warto sprawdzić, czy jakość oferowanego produktu spełnia podstawowe wymogi producenta naszego silnika. Wiele koncernów samochodowych posiada własne normy, które są o wiele bardziej restrykcyjne niż te wymienione powyżej.
Oleje dla silników wyposażonych w filtry DPF
Jest to osobna kategoria produktów, które dedykowane są do pojazdów wyposażonych w filtry cząstek stałych znajdujące się w układzie spalinowym. Oleje te wykonane w technologii niskopopiołowej (Low SAPS). Dzięki temu filtr DPF jest mniej narażony na zanieczyszczenie w momencie, kiedy silnik spali nieco oleju silnikowego. Posiadając tego typu filtr powinniśmy bardzo dokładnie zweryfikować zalecenia producenta dotyczące oleju, które z pewnością znajdziemy w instrukcji obsługi.
Brak komentarzy.