Prawdopodobnie nikt nie będzie miał problemu ze wskazaniem silnika, zawieszenia, wydechu czy podstawowych elementów związanych z układem elektrycznym w swoim samochodzie. Z przepustnicą powinno być podobnie, jednak dla wielu informacja o jej istnieniu jest wyłącznie wiedzą teoretyczną. Warto jednak wiedzieć czym jest przepustnica, do czego służy i jakie mogą być jej najbardziej typowe usterki. Zapraszamy więc do naszego artykułu!
Jak działa i do czego służy przepustnica?
Przepustnica samochodowa pełni bardzo istotną rolę. To właśnie dzięki niej jest możliwe sterowanie prędkością obrotową silnika, co z kolei przekłada się na przyspieszenie pojazdu. W skrócie: operowanie pedałem gazu powoduje otwarcie lub zamknięcie przepustnicy, a co za tym idzie zwiększenie lub zmniejszenie ilości doprowadzanego do komory spalania powietrza. Im więcej powietrza, tym wyższe będą obroty silnika, a to z kolei przekłada się na rosnącą prędkość pojazdu. Podczas całkowitego puszczenia przez nas pedału gazu nie zostaje jednak ona zamknięta. Pozostaje niewielka szczelina, dzięki której do komory spalania naszego silnika może przedostawać się powietrze, dzięki któremu silnik będzie pracował na niskich obrotach.
Wszystko to wydaje się proste, jednak w momencie, gdy pojawia się usterka wiele się zmienia, a uszkodzona przepustnica może skutecznie unieruchomić nasz pojazd. Zatem co może być powodem problemów z przepustnicą w samochodzie?
Typowe usterki i diagnozowanie przepustnicy
Przepustnica z powodu warunków pracy jest narażona na zabrudzenia. Zarówno te, które trafiają do niej od zewnątrz, jak i te pochodzące z silnika. Wszelkie osady zbierające się na ściankach przepustnicy mogą doprowadzić z czasem do powstania problemów z jej otwieraniem lub zamykaniem, co z kolei spowoduje zwolnioną reakcję silnika na dodanie gazu czy falowanie obrotów biegu jałowego, a z czasem nawet jego gaśnięcie na wolnych obrotach. Objawy te, początkowo nie wydają się zbyt uciążliwe, jednak z czasem mogą mocno dać się we znaki kierowcy.
W celu zdiagnozowania zabrudzenia przepustnicy samochodowej wystarczy zajrzeć do jej wnętrza. Przeważnie znajduje się ona tu przy kolektorze dolotowym oraz w okolicach filtra powietrza. Jeśli w jej wnętrzu widoczna jest warstwa osadu, to oznacza, że przyszła pora na gruntowne czyszczenie tego podzespołu.
Usuwanie problemów z przepustnicą
Najskuteczniejszym i najbezpieczniejszym rozwiązaniem dla naszego samochodu będzie wyjęcie zabrudzonej przepustnicy. Wtedy bez obaw i przy użyciu różnych preparatów możemy spróbować wyczyścić naszą przepustnicę. Używajmy w tym celu delikatnych rozpuszczalników, mikrofibr lub pędzelków. Jeśli natomiast chcemy usunąć osad z trudno dostępnych miejsc to możemy śmiało posłużyć się patyczkiem kosmetycznym.
Brak komentarzy.