toyota logoToyota Motor Company Ltd. to aktualnie największy koncern motoryzacyjny na świecie. Historia firmy sięga 1937 roku, gdy została założona poprzez Sakichi’ego Toyodę.

Pierwszym doświadczeniem motoryzacyjnym japońskiego koncernu był rok 1933, gdy oficjalnie zaprezentowano sześciocylindrowy silnik spalinowy o pojemności 3,3 litra. Natomiast pierwszym samochodem, który trafił do produkcji z logo Toyoty był model A1 – miało to miejsce w 1935 roku. Prezentacja samochodu ułatwiła dynamiczny rozwój firmy, który został zatrzymany dopiero pod koniec lat 40 wraz z nadejściem kryzysu gospodarczego. W pewnym momencie Toyota stała w obliczu poważnych tarapatów finansowych, ale wraz z końcem kryzysu gospodarczego zarówno japońska motoryzacja jak i Toyota zaczęły notować powolny wzrost.

W 1951 roku miał miejsce debiut Toyoty BJ, czyli auta terenowego, które dało początek słynnej serii Land Cruiser. W 1964 roku Toyota wybudowała pierwsze przedstawicielstwo poza granicami Japonii – w Danii. Dwa lata później miało miejsce niezwykle ważne wydarzenie w historii japońskiego koncernu – zadebiutowała wówczas pierwsza Toyota Corolla (E10). Jest to jedna z najpopularniejszych, o ile nie najpopularniejsza seria hatchbacków w historii motoryzacji. Aktualnie produkowana jest już dziesiąta generacja Toyoty Corolli, a łącznie na całym świecie wyprodukowano ponad 30 milionów egzemplarzy wszystkich generacji.

Końcem lat 90 Toyota postanowiła wkroczyć na rynek aut ekologicznych. Pierwszym podejściem było stworzenie i zaprezentowanie w 1997 roku Toyoty Prius – hybrydowego samochodu zasilanego silnikiem spalinowym (1,5 litra 58 KM) oraz elektrycznym (40 KM). Auto w chwili debiutu było drogie, jednak poprzez „modę” na ekologię przypadło do gustu wielu gwiazd (głównie aktorów), przez co odniosło spory sukces marketingowy. W 1999 roku Toyota była w stanie sprzedawać 4,5 miliona samochodów rocznie na wszystkich kontynentach.